Audit odhalil chyby pri vystavovaní objednávok a úhradách platieb

02.05.2011 Prešov

Prešov 2. mája (TASR) – Záverečný účet mesta Prešov za rok 2010 mestské zastupiteľstvo schválilo, vážne výhrady však poslanci vzniesli voči dodržiavaniu finančnej disciplíny. Podľa vykonaného auditu k pochybeniam došlo v závere minulého roka.
\"Boli vystavované objednávky bez finančného rozpočtového krytia. Rozpočtové opatrenia boli prijaté až po tom, ako nám vznikli záväzky, ba dokonca boli zrealizované úhrady, tento stav je pre náš poslanecký klub neprijateľný,\" uviedla Svetlana Pavlovičová (Smer-SD a nezávislí).
Tvrdí, že štatutárom mesta je primátor a v jeho kompetencii je zostavenie organizačnej štruktúry a prirodzene aj vyvodzovanie dôsledkov.
Predsedníčka poslaneckého klubu KDH, SDKÚ-DS, SaS, Most-Híd Andrea Turčanová navrhla viaceré opatrenia, ktoré by mala radnica prijať, aby sa zamedzilo takýmto porušeniam predpisov, čo poslanci schválili.
\"Aby sa vystavovali objednávky a následne úhrady faktúr iba v objemoch, ktoré sú pred tým schválené v mestskom rozpočte. Aby bola dôsledne dodržiavaná finančná kontrola a vyvodzovaná osobná zodpovednosť voči zamestnancom, ktorí to nebudú rešpektovať,\" zhrnula Turčanová. Pripomenula, že toto uznesenie má skôr charakter apelu na vedenie mesta, lebo o týchto veciach jasne hovorí zákon.
Primátor Pavel Hagyari uviedol, že sa objavili formálne nedostatky, ktoré sa bude radnica snažiť napraviť a nastaviť režim tak, aby sa už neopakovali.
Zdôraznil, že preto požiadal prednostu, aby auditom presne pomenoval chyby a problémy, pričom niektoré záležitosti už riešili osobnými pohovormi so zamestnancami.
\"Pripravujem v priebehu niekoľkých mesiacov organizačné zmeny aj na základe tohto auditu, takže zrejme dôjde na určitých odboroch k zmenám,\" povedal Hagyari.
Prednosta mestského úradu Jozef Višňovský tvrdí, že na základe mimoriadneho auditu dnes vedia povedať, prečo k tomu došlo a kto za to zodpovedá.
\"Určite to nebude bez nejakých následkov, predložím návrh buď na personálne zmeny alebo na vyvodenie dôsledkov voči konkrétnym ľuďom,\" tvrdí prednosta. Upozornil, že celové kapitoly ako také prekročené neboli, skôr išlo o jednotlivé položky. Tieto problémy podľa neho vznikli nedôsledným vykonávaním kontroly, čo je úlohou konkrétnych zamestnancov.
K podpisovaniu objednávok uviedol iba toľko, že ako prednosta ich síce parafuje, ale z jeho strany ide iba o vecnú kontrolu, či súvisia s činnosťou úradu. Doplnil, že v rámci informačného systému radnice plánujú vykonať také opatrenia, aby objednávku alebo platobný rozkaz nebolo možné vystaviť, keď nemá priradenú v položke schválenú sumu.
 

Vyberte región